Přihlásit  

Ekonomické okénko Jakuba Seidlera: Rok 2019 byl ve znamení nejistoty. Jaký bude ten letošní?

02.01.2020

Růst světové ekonomiky v loňském roce zpomalil a byl nejslabší za posledních deset let. Podepsaly se na něm mimo jiné obchodní války, dění kolem Brexitu či zpomalování automobilového průmyslu. Letošní rok patrně mnoho změn nepřinese. Předpokládá se totiž, že řada rizik loňska přetrvá.

Rok 2019 byl z hlediska celosvětové ekonomiky poměrně komplikovaný. Poznamenaly ho především obchodní války mezi USA a Čínou. Namísto uzavření obchodní dohody se situace v polovině roku ještě zhoršila dalším navyšováním tarifů, a v průběhu léta jsme byli svědky řady pochmurných prognóz předvídajících brzký příchod krize. Situaci v té době nepomohly ani stále větší obavy z tvrdého Brexitu. Ty navíc zesílily ve chvíli, kdy se premiérem stal Boris Johnson, podporující odchod Spojeného království z EU do konce října 2019. Svou neblahou roli sehrál také dvouciferný propad ve výrobě automobilů v Německu, kde na tamní sektor dopadly nejen obchodní války, ale zejména zavedení nových přísnějších emisních limitů. Zpracovatelský průmysl se tak ocitl v nejhorší formě za posledních deset let.

V průběhu podzimu se situace do jisté míry stabilizovala. Riziko tvrdého Brexitu bylo zažehnáno a jednání o obchodní dohodě mezi USA a Čínou se obnovila.  Podepsání dohody nakonec sice trvalo déle, než se předpokládalo, ale předešlo se tím další eskalaci obchodních sporů. Dohoda tak patrně začne platit začátkem roku, nicméně řada z dříve uvalených tarifů zůstane v platnosti a snižovat se budou teprve postupně. Protekcionistická opatření, která loni brzdila růst světové ekonomiky, tak ani po dosažení dohody zcela nezmizí. Otázkou také zůstává, jak se Donald Trump postaví k případné obchodní dohodě s Evropskou unií. Blížící se americké volby naznačují, že pro další obchodní spory není čas. Trump ale již několikrát ukázal, že se jeho kroky nedají předvídat.

Ani riziko Brexitu neskončí samotnou dohodou o Brexitu, ke které již pravděpodobně dojde začátkem tohoto roku. Tato dohoda zavádí pouze tzv. přechodné období, které má skončit koncem roku 2020, kdy by měla Británie z EU skutečně odejít. Už teď však panují obavy, že se tento termín nestihne a bude se muset opět prodloužit. Brexit tak bude evropskou ekonomiku strašit i letos. Co se oslabení evropského automobilového sektoru týče, i zde budou rizika přetrvávat. Německý automobilový sektor v loňském roce propadl o zhruba 10 %, nejvíce od globální světové krize. Na vině nebyly jen obchodní války, ale také problémy v tamním sektoru z titulu příchodu přísnějších emisních limitů. Do jaké míry se s touto zásadní změnou automobilový sektor vypořádá, to je i nadále nejisté. Bude to také zásadní otázka i pro kondici tuzemského průmyslu. Ten si sice ve srovnání s tím německým vedl loni lépe, přísnějším emisním limitům a většímu tlaku na elektromobilitu se však nevyhne.

Rok 2020 tedy v ekonomické oblasti rozhodně nudný nebude. Určitá rizika z loňského roku přetrvávají, doufejme jen, že snad v mírnější podobě.

Rádi vám pomůžeme

Zavolejte nám na naši bezplatnou linku nebo nám nechte vzkaz a my se vám ozveme.